Ei ihan. Matkalla poikkesin meren rantaan Saint Cyprianin basilikan raunioille. Nämäkin rauniot ovat yksi 13:sta kohteesta, jotka muodostavat yhdessä Unescon maailmanperintökohteen. Ei ollut paljon jäljellä. Sen sijaan huomaamattani päädyin häiritsemään rakastavaisten lemmenhetkeä ruohikossa. Tunisiassa asutaan pitkään vanhempien kanssa, hotelleihin ei pääse, jollei olla naisimissa, joten romantiikka luonnon helmassa on ihan tavallista. Ei siellä pieniä tunisialaisia vielä tehty, mutta aika paljonpuhuvasti mies iski silmää ja näytti peukkua, kun vaivihkaa hipsin pois. Saint Cyprianin basilikan rauniot Tulin tiesululle. Tästä ei ole käveleminen, koska presidentin palatsi. Vartijat kävivät pikaisen keskustelun ja laskivat minut menemään, mutta valokuvaus oli ehdottomasti kielletty. Palatsia jatkui satoja metrejä, mutta en oikein uskaltanut katsoakaan.
Olisin halunnut alkaa tottua hitaaseen joutilaisuuteen. Huvivenesatama on kaupungin alapuolella. Sinne pääsee pidempää reittiä tietä pitkin tai aika jyrkkiä portaita kävellen suoraan kaupungista. Carthago Unescon maailmanperintökohteet kiinnostavat aina. Tähänkin viikon matkaan sain sopimaan niitä kolme. Pikkuruisella Tunisialla niitä riittäisi useammalle reissulle. Sidi Bou Saidista on kävelymatka Carthagon raunioille. Tiesin suunnilleen suunnan ja odotin matkalla kohtaavani valtavia kylttejä, jotka osoittaisivat suuntaa.
Siinä juuri kysymyksen esitettyäni ensimmäinen nainen kurvaa paikalle ikivanhalla Pösöllään ja kehottaa hyppäämään kyytiin. Ei matkaa ollut kuin pari korttelia, mutta hän halusi viedä turistin perille. Kiittelin kovasti. Hymyn kieli on universaali. Odotin Carthagolta enemmän. Rauniokaupungit Syyriassa ja Istaelissa olivat olleet aivan huimia. Siksi kai odotukseni olivat kovat.
MTV Katsomo – Katso suosikkiohjelmasi maksutta koska haluat
Muu elämä - Sirpa Taivainen-Ilmola
Onhan Carthago nimenäkin kuuluisampi kuin Apamea ja Jerash. Jouduin pettymään. Kovin paljon ei ollut jäljellä. Mutta oli se leppoisan päiväkävelyn arvoinen. Näyttävimmät olivat kylpylän rauniot. Samalla lipulla pääsi katsomaan amfiteatteria, joka sekin aika vaatimaton, ja joitain muita paikkoja, mutta jätin historian tällä erää, koska ystäväni tuli käymään ja menin paheellisesti toisen kerran viinikaupoille. Teatteri on ehkä kilometrin päässä kylpylän raunioilta. Unesco-kyltti tännekin osoitti.
Tunisian pohjoisrannikon viehättävimmät paikat - TravelloverSidi Bou Saidista on noin 20 kilometriä Tunisiin, maan pääkaupunkiin. Olisin voinut elää ja asua Tunisissa ja tehdä päiväretken suloiseen sinivalkoiseen kylään vaikka junalla. Mutta halusin kolme yötä olla juuri siellä ja tehdä vain päiväkävelyitä ympäristössä. Muutaman kilometrin säteellä voi uppoutua historiaan, mennä rannalle tai vaikka clubbalemaan koko yöksi (tästä ei valitettavasti ole omaa kokemusta, vain saman hotellin ranskalaisvieraiden sana ja tieto Gammarthin 15 vierekkäisestä yökerhosta). Sidi Bou Said Sidi Bou Said on pikkuruinen varakkaiden tunisialaisten asuttama taiteilijakylä.
Qatarin MM-turnauksen alkulohkot arvottiin – Tanska haastaa
Pari kertaa moottoripyörävartija ajeli ohi. Ihan kuuliaisesti kävelin loppuun. Mitään kylttejä ei ollut edelleenkään. Oli alettava kysellä. Koska äidinkieli Tunisiassa on arabia ja jokainen myös puhuu ranskaa, on ihan mahdollista, että englannilla ei tule ymmärretyksi. Mutta kun on hyvä tahto, kaikki järjestyy. Pysäyttämäni nainen viittoili, minne mennä. Seuraavassa risteyksessä seisseelta tytöltä ajattelin varmistaa.
Tunisia - Travel Talk
Toisaalta suurin osa rakennuksista on satoja vuosia vanhoja, eivät turistit mielessä söpöiksi rakennettuja. Turisteista ainakin huhtikuun alussa suurin osa oli paikallisia päiväretkeläisiä. Ymmärsin, että sinne helposti lähdetään Tunisista päiväkahville. Sidi Bou Said sopii hengailijalle. Jos sinulla ei ole ongelma istua kahviloissa, katsoa ohi kulkevaa ihmisvirtaa, kävellä kukkulan rinteellä sijaitsevan kylän mäkisiä katuja edes takaisin, näppäillä kuvia ihanista ovista, ikkunaluukuista, mosaiikeista, Sidi Bou Said saattaisi olla sinun paikkasi. Jos kaipaat museoita, niitäkin on, mutta minä en kolmeen päivään ehtinyt. En joutilaisuudeltani kerinnyt. Olisin voinut olla pidempäänkin.
La Marsa Lyhyehkön (joitain kilometrejä) kävelymatkan päässä Sidi Bou Saidista on La Marsa. Se elää turismista, mutta näin aikaisin keväällä sitä ei oikeastaan voinut huomata. Kaupunki on vilkas. Siellä on ostosmahdollisuuksia, paljon kahviloita ja ravintoloita, hiekkaranta. Osuin kahvilaan lukion naapuriin. Jos nuorille olisi vaihtanut vaaleat hiukset ja silmät, he olisivat voineet olla suomalaisia. Niin samalta he näyttivät. Tunisian taloustilanne on huono. Paljon on työttömiä. Paljon oli nuoria perheitä päivällä rantakadulla viettämässä aikaa, vaikka oli maanantai. Tässä pidin toimistoani vähän aikaa.
Tunisian pohjoisrannikon viehättävimmät paikat - Travellover